Hantera utrustningen

I början av isdagen berättar vi om det allra viktigaste om säkerheten för några av aktiviteterna. Vi brukar prata om isborren och curlingstenarna -  om man använder just den utrustningen fel, så kan det få riktigt förskräckliga konsekvenser.

Här har vi skrivit en del som är bra att ha koll på för aktiviteterna som vi kan göra.

Isdubbar

• Vi har isdubbbar så att alla som kommer får låna ett par under isdagen.
  • Alla som går ut på isen måste ha på sig isdubbar, och känna till hur de ska hantera dem.
  • Isdubbarna ska sitta högt upp mot halsen - så de inte kan dingla eller fara runt bakom ryggen.
  • I slutet av dagen ska de lämnas tillbaka - upprullade - i korgen där du tog dem.
  • Film om isdubbar >>

Isdubbsrace

• Det är mycket bra att pröva och öva att använda isdubbarna innan du behöver dem på riktigt
  • Sopa och skotta isen – så slipper ni bli så snöiga när ni tar er fram liggande på isen.
  • Bestäm själva vilka regler som ska gälla.

Kasta livlina

• Vi har ganska många livlinor och flera kan prova att kasta till varandra - eller mot andra mål - samtidigt.
  • Livlinan är en "förlängd arm" för att nå fram och ha mellan dig och den du ska hjälpa
  • Stå på linans ände när du kastar - så du har kvar något att dra i
  • Hala in linan bit för bit i korgen när du kastat färdigt - en lina i varje korg
  • Film om att kasta livlina >>

Testa ispik

• Naturskolan har många ispikar, men inte så att alla som kommer kan få låna varsin. Ni kanske får samsas om dem två och två.
  • Vi kommer ha regler för var och hur mycket ni får använda dem under dagen. Vi ska till exempel inte ha hela skridskobanan full med sönderpikad is.
  • Ispikarna får inte lämnas på isen. De syns inte när de ligger ner. Den som tar med en ispik ut på isen tar också in den på stranden igen.
  • Film om ispik >>

Såga och skulptera is

• Den som vill skulptera i is kan också behöva vara med och såga och ta upp isblock. Det brukar vara tillgången på isblock som begränsar hur mycket vi kan skulptera.
  • Det är bra om några börjar med att såga is det första man gör under dagen.  Vi kommer behöva såga mest hela tiden!!!
  • De som sågar måste ha flytväst (Naturskolans) på sig,
    -  och helt klädombyte med sig.
  • Någon från Naturskolan är med vid vaken hela tiden, och visar hur det går till. Vi har avspärrningar runt vaken och brukar släppa in max sex personer vid varje vak.

Borra hål med isborr och pimpelfiska

• dra ut hela pulkan med isborr och alla pimpelspön ut på isen där vi visat att ni kan vara
  • isborrens skär är fruktansvärt vassa - inga fingrar i närheten! De kan skära hål genom lädret i skorna, eller skära av fingrar på ett litet kick!
  • isborrens skär är också sköra - ställ ner isborren på isen mjukt och långsamt.
  • Borra inte hål nära eller mellan bryggorna, nära vakarna eller i skridskobanan
  • film om säkerhet med isborren och pimpelfiske >>

Åka skridskor

• Ibland går det att åka skridskor i viken, ibland inte - även då isen går att vara på. Hör med oss ett par dagar innan ni ska komma så ni vet och slipper ta med skridskor i onödan.
  • Ni avgör om ni vill att eleverna ska få ta med sig och åka skridskor -  eller inte.
  • Den som har med skridskor ska också ha med sig och använda hjälm. Oavsett ålder.
  • Vi har inga skridskor att låna ut.

Spela curling

• De som vill spela curling får hjälpa till att lyfta ner stenarna i  pulkorna, och dra ut dem på isen. De är tunga! Det finns 16 stenar.
  • De som spelar måste uppmärksamma de andra på att de skjuter iväg en sten - det kan var livsfarligt att bli träffad av en sten som har bra fart.
  • Stenarna får inte bli kvar på isen när man spelat färdigt spelet och ingen annan ska fortsätta just då - i så fall måste de lyftas upp på lastpallen intill banan. (Isen smälter under stenarna och banan blir bucklig)
  • Handtagen på stenarna skruvar ibland ur sig - var uppmärksam och skruva åt det som verkar sitta löst - det går med bara händerna.
  • Hjälps åt att lyfta upp stenarna på släpkärran innan ni går till bussen.
  • film om säkerheten när ni spelar curling >>

Vi har ändrat några av länkarna så de går till nya filmer vi gjort. Letar du efter de gamla filmerna ligger de på vår youtubekanal uppnat>>.