Utedagar med is och issäkerhet 2024

Snö och is erbjuder un der en kort period av året möjligheter till att utforska en ny värld!
Under en isdag kan dina elever upptäcka vilka möjligheter isen har att erbjuda, öva säkerhet samt övningsplurra. Isdagen uppfyller många av de krav läroplanen ställer om säkerhet vid vattnet vintertid.

De datum vi erbjuder isdagar 2024 kommer synas på Naturskolans sida på utbudsbokningen senast tisdagen 28 november. Torsdagen den 30 november kommer bokningen öppna.

För att kunna boka då måste du ha ett konto på konto på utbudsbokningen.

Förberedelser

Innan ni kommer hit på isdagen ska ni ha undervisat om säkerhet på isen, utrustningen och förberett er inför plurret.  Det ni behöver ha gått igenom  hittar du via bildlänkarna här nere.

I pdf´n Is och issäkerhet med Naturskolan (PDF, 767 KB)- har vi samlat alla övriga förberedelser ni behöver ha gjort innan ni kommer.

Om isen i Dalbyviken är för dålig för våra aktiviteter kommer vi ändå försöka att erbjuda en dag med istema. Vi kommer dock inte kunna erbjuda hela vårt paket med isaktiviteter då.

Vi lägger ut bilder och beskrivning av Isläget i Dalbyviken vintern 2024. Där kan ni följa hur isen förändras, och få bättre förståelse för vad kan ni möta när ni kommer hit.
Längst ner på den här sidan ligger också länkar till isläget de senaste fem åren.

Om vi måste avboka er isdag är det inte säkert att vi kan erbjuda något ersättningstema. Vi kan behöva den tiden för att förbereda inför kommande isdagar - beroende på hur säsongen varit.

Era dagar kan alltså bli helt avbokade vid brist på is.

Undervisning och checklista inför isdagen

Undervisning innan ni kommer    Checklista att fylla i och skicka in
Rosa ishjärta   en som skottar isen