Isläget i Dalbyviken vintern 2023

Här lägger vi ut information om isläget i Dalbyviken, i första hand för lärare och elever, inför isdagar på Naturskolan i januari - mars 2023. Tänk på att alla israpporter är färskvara och att vi inte har kollat isen över hela ytan. Vi kollar främst vid badplatsen och ut till plurrvakarna.

Ta med utrustning, kunskap och sällskap - och bedöm själva!

Också Hammarskogs naturreservat lägger ut information om isläget på facebook. Där kan du hitta mer allmän information om isen.

Isläget vid bryggan

isen mellan bryggorna

30 januari 2023.  Blåst och plusgrader har gjort isen mindre till ytan och tunnare till tjockleken. Isen i Dalbyviken är helt landlös och flyter runt som ett stort flak.  Blåsten har rört om vattnet i viken, och där isen förut var 10 cm  är det nu ungefär 7cm.

Det kommer bli lite kallare en kort period - men sedan blir det varmare igen, och mulet. Det kommer inte räcka för isen att bli tillräckligt pålitlig.
Vi räknar inte med att vi kommer kunna vara på isen - med rimlig säkerhet - i år.

11jan2023stranden450x270.jpg

26 jan2023_2_450x270.jpg

26 jan2023_3_450x270.jpg

26 januari 2023.  Efter den senaste israpporten här på sidan, 19 januari, har vattnet utanför iskanten både frusit till en bit och brutits upp igen. Blåsten, plusgraderna och regnet har gjort att isen närmast land återigen smält undan och det går inte att gå ut på isen från stranden. Isen har många hål. Vattennivån är väldigt hög - och efter de senaste regnen rinner det fortfarande rejält med relativt varmt vatten från den omgivande marken ut i sjön.

På många ställen håller alltså isen att gå på - men den tunnas ut underifrån av vattten som blåser in från Ekoln. De många hålen blir allt större - och de syns inte så väl, ens på nära håll.

Iskanten 18 januari 2023

19 januari 2023.  Gränsen mellan vatten och is fortsätter att flytta sig inåt viken, och går nu straxt utanför bryggan. Där vi brukar ha plurr-vakarna är det bara vatten. Isen är också helt landlös - flera meter närmast stranden är det bara vatten.
Isens tjocklek var för två veckor sedan ca 17 cm, i förra veckan var den ca 10 cm. Vi har nu inte varit ute och mätt istjockleken - men det finns alltfler stora hål och ställen där man ser att det tunnats ut ännu mer underifrån.

Vi har räknat på vad minusgraderna de förutspår i väderleksrapporten tio dagar framåt - just nu - skulle kunna ge i för istillväxt. I bästa fall blir det 1-2 centimeter tjockare is.

Vi har nu ställt in isdagarna för skolklasser även för vecka 4 och 5.

Men håller fortfarande tummarna för att kylan återkommer!

13jan2023_2_450x270.jpg

13 januari 2023. Tyvärr har veckans väder gjort så att vi känt oss tvingade att ställa in våra isaktivitetsdagar denna och nästa vecka, alltså vecka 2 och vecka 3.
Efter dagens inspektion kan vi konstatera att vi fattat ett korrekt beslut.
Isen är mer än 10 cm mitt ute på viken men iskanten mot Ekoln går nu ännu längre in i viken. Den hårda vinden från SO har tryckt in vatten och tärt mycket på isen i viken.

Kanten som nu finns kvar är sönderbruten och består nu av instabila isflak. Vinden och regnet har skapat lömska slukhål i isen, Hålen kan vara svåra att se om man inte vet vad man tittar efter.
Längs med vassen är det mer eller mindre landlöst och enda sättet att ta sig ut på isen är antingen att vada eller kliva försiktigt ut från någon av bryggorna.

Nu hoppas vi på kallare väder framöver.

isen vid badplatsen 11 januari 2023

isen vid vassen 11 januari 2023

11 januari 2023. Efter väldigt kall december månad 2022 såg det ut som om vi skulle får en fin isvinter. Så sent som i torsdags den 5 januari hade vi rimligt bra is i den inre delen av viken. Men inte längre.

Tyvärr har vinden och regnet idag gjort så att man inte längre tar sig ut på isen på ett säkert sätt. De sprickor och hål vi hittade för två dagar sedan har blivit mycket större och iskanten har flyttat sig en bra bit inåt i viken. Gränsen mellan det öppna vattnet och isen går nu ungefär där vi brukar ha vakarna. Närmast land är det öppet vatten en bra bit.

28 februari 2022, så här såg det ut under sista veckan vi var på isen vintern 2022.
Vi hoppas på en kall höst!!

28 februari 2022, måndagen efter sportlovet. Ekoln är helt öppen - ingen is därute. Iskanten har blåst upp - nu går gränsen mellan is och vatten ungefär halvvägs mellan våra vakar och yttersta udden.

Isen fryser ihop och blir hård under natten när det är minusgrader, och alltmer påverkad av värmen och solen i plusgraderna på dagen.

Isen är fortfarande över 20 cm tjock på de stora ytorna, och håller mycket bra - men är underfrätt (har smält och blivit tunnare undertill) där det är mycket växter i vattnet, där ett dike rinner ut i viken, intill strandkanten och vassen på många ställen. Det finns också en del gamla hål som som bildats av smältvatten som runnit ner genom sprickor och småhålisen. Hålen kan vara ganska osynliga eftersom de ofta frusit ihop under natten. Intill och under en del snövallar finns också tunnare is.

Det är väldigt lerigt mellan vakarna och ombyteskåtorna.

Friluftsområdet har plogat bort snön som föll för en vecka sedan, så det finns en skridskobana som är delvis sönderkörd i ytan. Banan sträcker sig längre ut mot iskanten än där vi tänker tillåta elever att vara.