Förberedelser inför övningsplurr

Sist på programmet under isdagen med Naturskolan kan eleverna få övningsplurra i någon av vakarna där vi sågat och tagit upp isblock. De får gå över iskanten ner i vattnet - och ta sig upp på isen igen med hjälp av isdubbar och flytkraften från en ryggsäck.

Plurret ger en viktig erfarenhet och större förståelse för varför isdubbar, lina och ryggsäck är nödvändig säkerhetsutrustning. Man blir bättre förberedd för att kunna ta eget ansvar på isen i framtiden.

Innan ni kommer ska ni förbereda er genom att prata om:

•  hur plurret går till, hur de ska göra för att ta sig upp.
    titta gärna på någon film med plurr -I den här filmen visar och berättar vi hur plurret går till>> det finns också filmer på MSBs eller Issäkerhetsrådets hemsida.
  • att den som plurrat ska ha en kompis i klassen som hjälper till efteråt:
    går med till kåtan där man byter om, knyter upp skosnören, och om det behövs hjälper tilll mer med kläderna och ser till att plurraren mår bra.
  • att de som vill kunna plurra ska ha med sig tillstånd från målsman samt ett helt ombyte. De kan alltid ändra sig och låta bli att plurra- men får inte plurra utan det.

De som tänker plurra ska ha med sig:

• föräldrarnas/målsmans tillåtelse att plurra
    Det är ni som medföljande lärare som ser till att föräldrarna gett sitt tillstånd. (Det kan finnas vissa hälsotillstånd som gör det olämpligt att hoppa i vaken som köldastma och högt blodtryck).
  • helt ombyte. Vi låter inte någon hoppa i utan täckande klädsel och skor. Helt ombyte innebär två lager långärmade och långbenta kläder, skor och strumpor, vantar, (mössa) samt handduk. De ska också ha med sig plastpåsar och en tillräckligt stor väska/ryggsäck attt bära hem de blöta kläderna i. De tar mer plats som blöta.
  • Bra att ha: ett par diskhandskar/tunna engångshandskar när man vrider ur vattnet ur blöta kläder, och sittunderlag att stå på när man byter om.

När det är dags för plurr:

• Vakbadaren får låna  en ryggsäck från Naturskolan som fungerar som flytväst.  Dessutom knyter vi fast en lina runt bröstkorgen, som en person uppe på isen håller i. Den fungerar som en livlina.
  • Den som står på kanten får samla sig och ta klivet över kanten i sin egen takt. Den som ångrar sig på kanten till isen har all rätt att göra det. Det är kanske ännu modigare än att gå ner i vattnet, om man kommer på att man inte vill!
  • Gå ner i vattnet, hoppa inte. Du kan halka eller komma så långt att du träffar vakens bortre iskant och slår i huvudet.