Platser och stigar i Hammarskog

Den här sidan handlar om platser att vara på under utedagar, stigar (och ungefärliga gåtider) där ni/vi kan vandra en kort bit, var det finns utedass, och var ni kan bli avsläppta från Naturbussen och hållplatser med UL's reguljära trafik.

En dag med eld och vindskydd passar bra att kombinera med en kortare vandring i Hammarskogs området. På kartan här nere har vi ritat in förslag på vandringsvägar genom området (lila färg). Under kartan står också ungefärliga tider för att gå olika sträckor. Med den här informationen kan ni pussla ihop en kortare vandring genom området - provgå gärna på egen hand i förväg - så du har koll på var man kan "gå fel" och hur lång tid du tror att det tar för dina elever. Vi kan hjälpa er med var ni kan hitta en bättre, skarpare karta - om ni vill använda en sådan under er vandring - fråga oss!

Jämför också denna karta med kartan på sidan 6 i foldern över Hammarskogsområdet. Där finns de stigar som har ledmarkering i olika färger med - färgerna på kartan finns som färger på stolpar läng stigarna. Färgerna gör det enklare att hitta rätt.

Platser dit det är nära att gå från bussen, och bra att vara på för att elda och laga lunch i skogen är till exempel i skogen rakt norrut från/nordnordost om Hammarskogs Herrgård, och vid Dalkarlskärret. Där finns både bra skog och närhet till utedass.

Vid lilla parkeringen där den tillgänglighetsanpassade stigen vid Skogshyddan går in i Hammarskogsområdet finns också utedass. Där i närheten har vi inte varit så mycket och skogen där kan kännas lite mer orörd.
Utedass finns även mitt i Hammarskogsområdet - vid eldplatsen vid Östbergstorpet , och vid Fyristorp - (platserna finns med på kartan sidan 6 i foldern - men bara dasset vid Östbergstorpet är inritat). Dit är det lite längre att gå - men det är bra platser att vara på, med både öppna gräsytor och fin skog intill.

Ute på Vreta udd finns också utedass, men där är det inte lämpligt att låta eleverna elda i smågrupper. Det är en bra plats om ni vill ha en gemensam eld för hela gruppen. Det finns två fasta eldstäder och oftast ved i vedförrådet där - men det finns ingenstans att hämta "ved i skogen" och det blåser också ofta mycket mer där än på andra platser.

På kartan här nere har vi också ritat in dessa platser där ni kan bli avsläppta med Naturbussen:

• Skogshyddan
  • Stabby gård/Stabby vägskäl
  • Dalkarlskärret
  • Hammarskogs herrgård
  • Vändplatsen vid Vretavägens södra del

Ni kan också bli hämtade på samma platser - utom vid Stabby gård/Stabby vägskäl; där kan inte bussen stå och vänta på er.

Ungefärliga tider för att gå från en plats till en annan, uppskattningen gäller för de som tar det ganska lugnt - vanlig långsam gåfart.

• Naturskolan - Badplatsen 20 minuter (det är ca 800 meter)
  • Badplatsen - Dalkarlskärret (genom Toran) 35 minuter
  • Badplatsen - Vreta udd 25 minuter
  • Badplatsen - Busshållplatsen vid Hammarskogs Herrgård 25 minuter.
  • Badplatsen - Vändplatsen vid Vretavägen (genom Toran) 30 minuter
  • Stabby (där grusvägen går upp från  vägskälet) - Dalkarlskärret 40 minuter