Lärarträffar med Biotopia och Naturskolan 2022

Lärarfortbildning för dig som undervisar i F-klass - år 3

Välkommen att följa med Biotopia och Uppsala naturskola på lärarträffar ute i Uppsalas natur. Är du nyfiken på hur du kan lyfta ut delar av din undervisning i kärnämnena utomhus och se hur du kan komplettera det naturvetenskapliga ämnesområden med riktiga exempel? Vill du upptäcka nya lättillgängliga utflyktsplatser för dina elever i Uppsala? Eller vill du bara tillföra lite rörelse och förändrade arbetsformer till dina vanliga lektioner? Låt dig inspireras på en lärarträff!

Under fyra oberoende träffar bjuder vi på tips och trix inom utomhuspedagogik och låter er pröva konkreta övningar inom olika teman. Varje träff har kopplingar både till ett kärnämne och till ett område inom naturvetenskapen. Platserna för träffarna är natur- och friluftsområden inom Uppsala men övningar och lekar passar också i din skolas närnatur. Flera moment fungerar på även på skolgården.

Anmälan till alla träffarna sker via Biotopias sida på utbudsbokningen >>

Lärarträff 1: 6 maj – Tunåsen – Fåglar & Matematik
På vackra Tunåsen njuter vi av utsikten över Uppsala med omnejd, här finns en blandad natur som bjuder på många platser för fåglar att trivas. Med enkla övningar lär vi känna några av våra vanligaste fåglar samt sätter oss in vad ett fågelliv kan innebära. Genom aktiva lekar prövar vi olika sätt att närma oss tal, både genom taluppfattning och hur talen används. Plats: Smultronställe Tunåsen

Lärarträff 2: 15 juni – Kung Björns hög – Växter & Svenska
Försommaren på Kung Björns hög är magisk. Här blommar stort och smått och insektlivet surrar och sjuder. Vi tar avstamp i platsen och tittar närmare på några av våra vanliga växter och vilken roll växter har på vår jord. Inom svenska jobbar vi med instruerande texter, enkla faktatexter och enkla muntliga presentationer.

Plats: Smultronställe Kung Björns hög

Lärarträff 3: September – Stadsskogen – Svamp & Matematik
Svamp är lika spännande som mystiskt. Vi lär känna svamparnas hemliga liv och förundras över hur betydelsefulla de är i ekosystemen. Stadsskogen är fantastisk rik på olika sorters svampar och vi kommer att titta närmare på några av de vanligaste. Inom matten jobbar vi denna dag med geometri och problemlösning.

Plats: Stadsskogen

Lärarträff 4: Oktober - Stordammen – Djuren i skogen & Svenska
När årstiden bjuder på lite kyligare temperaturer är det än viktigt att vi håller oss i rörelse. Därför kommer vi på den här träffen göra en kortare vandring där vi gör stopp längs vägen för olika lekar och övningar där vi lär känna djuren som lever i skogen. Vi arbetar inom svenskan med alfabetet, alfabetets ordning samt ord och begrepp.

Plats: Stordammen

Lärarträffarna riktar sig till lärare i åk 1-3. Tiden är kl 14-16.
I slutet av passen bjuder vi på lite fika samtidigt som vi ger utrymme för avslutande reflektion och diskussion utifrån det vi har gjort eller det ni har prövat med era elever. Vi återkommer med datum för tillfällena i september och oktober. Vid anmälan bifogar vi ytterligare info om samlingsplats mm.

Anmälan till alla träffarna sker via Biotopias sida på utbudsbokningen >>

Kontakt för frågor: anna.alden@uppsala.se eller biotopia@uppsala.se, 018-727 63 13.