Hantverk och skapande

När vi arbetar med våra händer, i trä, lera och is; med gräs, kaveldunsblad och lönnlöv, så sätts också tankar och känslor igång! Vi kan tälja ett gammaldags spel och plöstligt bli förflyttade fler hundra år tillbaka i tiden. Vi kan färga garn med växter och börja fundera på hur vi ska kunna få en röd färg!!
Läs mer om vad du kan göra längre ner på sidan.
Använd och sprid gärna idéer och dokument - men tala då om var de kommer ifrån.

Att skapa skulpturer, bilder och modeller kan vara ett sätt att få syn på och visa vad jag kan, om till exempel hur ett ekosystem fungerar eller hur ett djurs livscykel ser ut. Ute kan man göra enkla tillfälliga bilder av t ex gräs, pinnar eller snö, material som är gratis! Ett skapande som är så förgängligt har lägre "krav" på utförande, fokus kan ligga på idé och förståelse. Ta gärna foton av era skapelser, så går det att arbeta vidare med kunskapen inomhus.

spettopinnar på ett renskinn

Spetto är ett spel som Linné lärde sig av samerna. Du behöver ungefär tio träpinnar - som du kan tälja till av tunna pinnar av sälg, alm något annat träslag som växer i vägrenen och som ändå måste rensas bort!  Tälj bort all bark eller i behåll en del av barken i fina mönster. Du behöver också en slät sten. Läs spelbeskrivningen >>. (PDF, 346 KB)

Två trätomtar med ullskägg står i mossan. Fotograf: Anna Aldén

Naturskolans julpyssel med material trån naturen. En del kan ni samla själva, annat som t ex ull får du skaffa från annat håll. Mycket av detta kan du göra med din elevgrupp. Passa på att samla frön, kottar, nypon och bär innan det värsta höstrusket slår till!
Här finns naturskolans idéer för julpyssel >> (PDF, 1 MB)

Två  händer håller i och binder dörrkrans av  tidningspapper och grönt. Fotograf : Per Hedberg

En dörrkrans till jul kan du göra på en stomme av tidningspapper. Du behöver grönt från skogen, tänk på allemansrätten!, en gammal dagstidning, lite ståltråd och blomstertråd (mycket tunn ståltråd). Titta på filmen så får du ser hur det går till >>

konservburkar med olika innehåll står i en eld på en eldplåt.. Fotograf: Anna Aldén