Sportlovskul i Hammarskog 2019

Naturskolan och Hammarskogs friluftsområde har öppet under sportlovet!

Vi kommer vara vid badplatsen och på isen i Dalbyviken.

Isen är ca 20 cm tjock i viken, och är fortfarande (måndag 18 februari) på de flesta ställen bättre än man kan tro efter en dryg vecka med riktig vårvärme.

Stöpisen (den ihopfrusna snöisen - ovanpå den hårdare kärnisen), har smält bort rejält, och nu blir isytan som kommer fram allt slätare.  Vi hoppas av vattnet på isen avdunstar - då blir isen också kallare och därmed hårdare!

Där det legat tjocka snövallar (av bortplogad snö)  - har det på en del ställen smält så pass att det kan vara hål rakt igenom isen. Det börjar också  bli mer osäkert inne i vassarna.

De ställen i viken som frös till sist - några "vattenhål mitt i isytan" =  vindbrunnar var öppna ganska länge - och där är isen som tunnast, och mer osäker. Men det syns inte ovanifrån att isen är tunnare där.

Till höger om bryggorna, från land sett, så kan man fortfarande se de ihopfrysta vakar vi hade där i början av januari. Idag (måndag 18/2) är de inte markerade med granar eller något annat alls. Där är isen drygt 10 cm tjock, medan isen runt omkring vakarna är ca 30 cm tjock.

Isen har också börjat tunnas ut något underifrån av allt vatten som rör sig från land. Närmast stränderna smälter isen fortare, och är nu "landlös" intill stranden på badplatsen. Där isen "slutar" (eller börjar!) är det ca 15 cm vatten.

Läs gärna på vår sida om isläget i Dalbyviken >>

Vilket betyder:
Alla som går ut på isen ska ha isdubbar eller flytväst - och gå ut i små grupper som håller ihop. Ingen ska gå ut på isen på egen hand.

Vi finns på plats, lånar ut grejor och visar aktiviterna:

• tisdag 19/2 , onsdag 20/2 , torsdag 21/2 kl. 10-14

Vi eldar i grilltunnorna så att du kan grilla något medhavt till lunch. Du kan inte köpa något ätbart av oss vid badplatsen.

Raststugan (vid Herrgårdsparkeringen) är öppen, och där finns också en grillplats med ved.

Caféet i herrgården är öppet lördagar  och söndagar kl. 10-16.
I sportlovsveckan kommer caféet i Herrgården dessutom att vara öppet måndag 18/2, tisdag 19/2, onsdag 20/2  samt torsdag 21/2 klockan 10 -16.

Vi förbereder för att ni ska kunna få:

• övningsplurra i vaken (ta med helt ombyte och ansvarig vuxen - gäller både barn och vuxna! - som hjälper dig före och efter plurret)
  • pimpla
  • öva att kasta livlina
  • tälja med korta knivar i färskt trä
  • baka stompa
  • grilla egen medhavd matsäck
  • gå en enkel tipspromenad
  • och kanske något mer

Vi hoppas, men misströstar rejält just nu, på att det ska gå att:

• såga och skulptera is
    (du behöver troligtvis såga och ta upp ett isblock om du vill ha is att tälja i)
  • åka skridskor - ta med egna skridskor
  • prova på att spela curling (om det är tillräckligt kallt så att isen är hård i ytan)
  • köra isdubbsrace på isen (om det inte är alltför blött på isen)

Alla är välkomna. Barn ska ha sällskap av någon vuxen.
Vi ansvarar för och visar aktiviteterna, ni som kommer hit tar ansvar för er själva och medföljande barn.

Om förutsättningarna eller vädret inte medger att vi kan vara på isen
så meddelar vi ändringar  här på hemsidan.

Mer information om isläget hitar du på friluftsområdets facebooksida

Ta gärna med egna isdubbar eller flytvästar (bra till barn som inte kan använda isdubbar.)

Aktiviteterna är kostnadsfria.

Grupper från fritidshem och fritidsklubbar ska boka i förväg.

Från Uppsala centrum till Hammarskog är det drygt en mil. UL buss 108 avgår från centralstationen kl.9.50 (här kl.10.14). Buss 108 går tillbaka från Dalby kyrka (och strax efteråt från Hammarskogs vägskäl) kl. 14.25 och 15.35. Turerna kan hämta och lämna vid Hammarskogs herrgård om ni beställer det via Resecentrum ULs kundtjänst på 0771 – 141414 senast dagen innan. Vill ni veta mer eller anmäla fritidsgrupper: mejla naturskolan@uppsala.se eller ring 018 - 727 80 54

Välkomna!