Förbränning, kretslopp, nedbrytning
Tre inspirationsträffar
Dessa tre träffar hör ihop. Ni kan komma på alla tre, eller bara en.
Syftet med de tre är att visa på olika sätt att få eleverna att förstå fenomenen
fotosyntes, förbränning, cellandning, förmultning och kretslopp.
För att förstå något behöver eleverna egna erfarenheter och tillfälle att reflektera
kring dessa. Det vi gör på träffarna, som ni sedan kan göra med era elever,
ska ge dem erfarenheter. Vi kommer också använda en hel del tid till reflektion.
Hur tänker eleverna? Vad är det man måste prata om för att de ska förstå,
och på vilket sätt?
För att dessa träffar ska hamna på rätt nivå föreslår vi att ni
före träffen gör ett enkelt experiment tillsammans
med eleverna och fångar upp deras tankar.
Förbränning och fotosyntes 18 mars kl.15-17
Detta kan vara knepiga moment att få eleverna att förstå och komma ihåg.
Vi utgår från elden och gör fenomenen tydliga för eleverna.
Att göra tillsammans med eleverna före träffen:
Tänd en tändsticka. Titta efter vad som händer.
Fråga eleverna: Vad lägger ni märke till?
Vad finns det kvar när tändstickan slocknat?
Vad tror ni händer när tändstickan brinner?
Kretslopp 9 april kl. 15-17
Vi tittar på kretslopp i naturen och skapar ett slutet kretslopp i en burk.
Ta med en stor glasburk, minst 3-liters, så får du göra ett att ta med till din klass.
Vi funderar också på hur man kan jobba med kretslopp på olika sätt.
Att göra tillsammans med eleverna före träffen:
Jämför en riktig växt med en av plast. Fråga eleverna:
Vad är lika och vad är olika? Vad är en riktig växt gjord av?
Nedbrytning och förmultning 26 maj kl.15-17
Vad har hänt med löven som föll i fjol? Vi undersöker.
Vad blev det kvar?
Att göra tillsammans med eleverna före träffen:
Ta in två löv, ett nytt från ett träd och ett som ramlade ner i höstas.
Fråga eleverna: Vad tror ni hänt med lövet som legat på marken?
Här kan det hända att du kan hitta alternativa
experiment/tankeväckare såsmåningom. Vi har inte lagt ut något mer just nu.
För eleverna tror vi det är bra om detta är fenomen de stöter på
många gånger och i olika sammanhang upp genom skolåren.
Det skapar djupare förståelse.
Träffarna hålls på Uppsala Naturskola.
Anmäl till oss att ni kommer minst en vecka före aktuell träff
till naturskolan@uppsala.se
Välkomna!
hälsar Anna, Per och Kajsa