Artiklar och program

 

Elever gör geometriska figurer med snören

Ny svensk forskning visar att elever som får delar av sin undervisning ute i andra miljöer än klassrummet presterar bättre. De lär sig och kommer ihåg mer, och klasserna fungerar bättre socialt. Det visar Emilia Fägerstam i sin avhandling "Space and Place. Perspectives on Outdoor Teaching and Learning", som läggs fram vid Linköpings Universitet  26 oktober 2012. Mer om resultaten från hennes forskning kan du höra om i Sveriges Radios program: 
Vetenskapsnyheterna  26 oktober kl. 8.36 2012

 

elever bygger kartor i skala 1:10 av naturmaterialUte går det in!  Hösten 2011 publicerade Svenska Dagbladet fyra artiklar av Mia Sjöström om utomhuspedagogik.  Där finns intervjuer med forskare, naturskolelärare och lärare som arbetar med lärande i  bl a engelska och matematik.
21 nov 2011  Lättare att lära sig spanska i skogen
23 nov 2011  Lektion ute inne i utlandet men inte här
22 nov 2011  Skoltrötthet botas med lektioner ute
24 nov 2011  En dunge duger som klassrum i skogen

 

Uppdaterad: