Utedagar vid vattnet

Vi kommer att erbjuda utedagar vid vattnet under sommarhalvåret, från någon gång i april/maj fram till sommaren, och från höstterminens start till början av oktober.

Här nere kan du läsa mer om vad vattendagarna innebär. I början av vårterminen lägger vi ut mer information och tar emot anmälningar.

I vattentemat tar vi främst emot mellanstadieklasser. Dagen är gratis för er, men resa och mat står ni för själva.

Ni får pröva friluftsaktiviteter och öva på säkerhet vid vatten. Vi har tillgång till kanoter och roddbåtar – och flytvästar. Vi har också en säkerhetsbåt, så nu kan vi låta elever få pröva att ro och paddla ut i viken. Några saker vi tar upp:

• Vad ska man tänka på innan man ger sig ut på sjön?
  • Teknik för att ro och paddla.
  • Hur byter vi plats i båten?
  • Hur kliver man i, och ur, en kanot?
  • Vad ska jag göra om båten skulle välta?
  • Om det inte är alltför kallt i vattnet kanske några vill pröva hur det är att simma i en sjö.

Vi kan även komplettera sjöaktiviteterna med att håva upp och undersöka småkryp och växter i vattnet och kanske ta upp fisknät eller mjärde.

Vi jobbar framförallt med läroplanens innehåll från Idrott & hälsa och Fysik; men vi kan även ta upp fler ämnen, t ex hem och konsumentkunskap, biologi mm.

Under hösten tar vi främst emot årskurs fem och sex, och under våren kan vi  även ta emot årskurs fyra. Vi tar bara emot en årskurs/skola. Vi kommer prioritera de som har störst behov av en utedag. I mån av plats tar vi också emot elever från högstadiet.

Vi kan ta emot en klass - högst ca 40 elever i taget.